Бистра Кирова

изпълнителен директор наДетски научен център „Музейко“
Лидерството може да се научи, а добрият мениджър е всъщност убедителен лидер

Бистра Кирова ръководи първия Детски научен център у нас Музейко“ от идеята за неговото създаване през цялата му реализация и в момента управлява екип от 40 души.

Преди това работи 15 години в сферата на инвестициите и банкирането. Била е изпълнителен директор на „БМ Лизинг“, партньор в „Болкан Аксешън Фонд“, финансов анализатор в Българо-американска кредитна банка и Българо-американски инвестиционен фонд (БАИФ). Завършила е бизнес администрация в УНСС и Университета в Хъмбърсайт (UK).

Като ключово събитие в живота си определя участието си в конкурса „Млад предприемач“, организиран от Българо-американски инвестиционен фонд през 1996 г., когато е последна година в университета. Тогава за първи път разработва бизнес план за собствен семеен бизнес, който представя пред жури и печели второ място. Като резултат година по-късно започва първата си работа в БАИФ, което предначертава до голяма степен кариерата й в сферата на финансите. Там срещa ментори и мениджъри, които и до днес са вдъхновение и пример за нея.

След раждането на двете си деца, взема решение да загърби кариерата си в сферата на финансите и да скочи с двата крака в нещо абсолютно ново и непознато в България – ръководството на първия Детски научен център – „Музейко“.

В програма BASE Бистра се включва като лектор по темата за ценообразуването и дава примери от работата си в детския научен музей.

Още в идейната фаза на проекта за детски музей, обратната връзка от фокус-групите на родители и учители е обезкуражаваща – всички те очакват музеят да е или безплатен, или входът да не надвишава 2 лева, каквато по това време е цената на повечето музеи в София. Никой от тях не може да си представи какво ще представлява детския музей след завършването му. Той не разчита на субсидии от държавата и общината и трябва да формира достатъчно приходи в бюджета си, за да се издържа. След откриването му, в „Музейко“ цените се формират и променят спрямо конкуренцията, пазара, разходите и очакванията на посетителите. В следствие на това, за всяка категория услуги и продукти се прави отделен анализ, на чиято база се определят и цените.

Когато Музейко отваря врати през 2015, започват с различни цени на билетите през седмицата и уикенда. През 2019, след проучване сред клиенти, стигат до решението за унифицирана цена. Кирова дава и друг пример с годишните карти, чиято цена се е променяла три пъти, преди да я фиксират. Започват да предлагат по-евтини и по-гъвкави сезонни карти. При цените за рождени дни, пък, вземат предвид програмата и разходите за провеждане, както и конкурените предложения. За цените в сувенирния магазин имат друг подход – стремят се да предлагат специални и различни артикули, за да търсят по-висок марж на печалбата. Посланието на Бистра Кирова към участниците в BASE е, че когато предлагаш продукт с уникално качество и неоспорими ползи за клиента, можеш да си позволиш да искаш от него да заплати достойна цена.

Снимка от Юлиян Донов, Мениджър

Борислав Враджалиев

регионален мениджър „Гудиър България“

Успява този, който вярва във възможностите си

Да открехва вратата към успеха пред другите е призвание за Борислав Враджалиев. Като мотивационен лектор с над 200 проведени обучения и семинари в 14 страни на три континента, той провокира компании и бизнес лидери да намират оптимални решения за работата си и да постигат по-добри резултати.

Владислав Симов

Изпълнителен директор и основател на „Доместина“

Предприемачеството е свобода

„Предприемачеството е свобода. Ако вие искате да живеете по-добре и да имате повече свобода да следвате личното си щастие и цели, а не да следвате рамките на някой друг, значи сте готови за предприемачи.“

Надя Захариева

Програмен директор „Бизнес, предприемачество и технологии“, Фондация „Америка за България“

Финансово планиране
за начинаещ бизнес в 8 стъпки

Надя Захариева има 17-годишен опит в инвестициите и банкирането. Била е мениджър интестиции в програмата за финансиране на хотели в Българо-американската кредитна банка, а преди това в Българо-американския инвестиционен фонд. Понастоящем е програмен директор в отдел „Бизнес, предприемачество и технологии" на Фондацията.

Лукан Червенков

Собственик на българската марка чорапи "Shushon"

Предприемачеството е приключение, от което винаги печелиш

Според Лукан Червенков, 1 + 1 = 3. Това не е пропуск в математическата му подготовка, а синтез на предприемаческата му философия. Той вярва, че ако човек сподели идеята си с друг, накрая двамата ще се окажат с три идеи – и то още по-добри от първоначалните.

Недялко Дервенков

изпълнителен директор на BESCO - Българската стартъп асоциация

Смисълът да стартираш собствен бизнес е много ясен - да направиш средата си по-добро място.

Недялко Дервенков (Нед) от години помага за изграждане на асоциация от стартъпи. Българската стартъп асоциация (BESCO), на която е изпълнителен директор към момента представлява над 500 иновативни стартиращи предприятия.

Цветан Давидков

Важно е и мениджърът, и служителите да се стремят да разберат как мислят другите.​

Професор Цветан Давидков е преподавател в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и дългогодишен ръководител на катедра „Стопанско управление“ в Стопанския факултет.