
Бистра Кирова
изпълнителен директор наДетски научен център „Музейко“
Лидерството може да се научи, а добрият мениджър е всъщност убедителен лидер
Бистра Кирова ръководи първия Детски научен център у нас „Музейко“ от идеята за неговото създаване през цялата му реализация и в момента управлява екип от 40 души.
Преди това работи 15 години в сферата на инвестициите и банкирането. Била е изпълнителен директор на „БМ Лизинг“, партньор в „Болкан Аксешън Фонд“, финансов анализатор в Българо-американска кредитна банка и Българо-американски инвестиционен фонд (БАИФ). Завършила е бизнес администрация в УНСС и Университета в Хъмбърсайт (UK).
Като ключово събитие в живота си определя участието си в конкурса „Млад предприемач“, организиран от Българо-американски инвестиционен фонд през 1996 г., когато е последна година в университета. Тогава за първи път разработва бизнес план за собствен семеен бизнес, който представя пред жури и печели второ място. Като резултат година по-късно започва първата си работа в БАИФ, което предначертава до голяма степен кариерата й в сферата на финансите. Там срещa ментори и мениджъри, които и до днес са вдъхновение и пример за нея.
След раждането на двете си деца, взема решение да загърби кариерата си в сферата на финансите и да скочи с двата крака в нещо абсолютно ново и непознато в България – ръководството на първия Детски научен център – „Музейко“.
В програма BASE Бистра се включва като лектор по темата за ценообразуването и дава примери от работата си в детския научен музей.
Още в идейната фаза на проекта за детски музей, обратната връзка от фокус-групите на родители и учители е обезкуражаваща – всички те очакват музеят да е или безплатен, или входът да не надвишава 2 лева, каквато по това време е цената на повечето музеи в София. Никой от тях не може да си представи какво ще представлява детския музей след завършването му. Той не разчита на субсидии от държавата и общината и трябва да формира достатъчно приходи в бюджета си, за да се издържа. След откриването му, в „Музейко“ цените се формират и променят спрямо конкуренцията, пазара, разходите и очакванията на посетителите. В следствие на това, за всяка категория услуги и продукти се прави отделен анализ, на чиято база се определят и цените.
Когато Музейко отваря врати през 2015, започват с различни цени на билетите през седмицата и уикенда. През 2019, след проучване сред клиенти, стигат до решението за унифицирана цена. Кирова дава и друг пример с годишните карти, чиято цена се е променяла три пъти, преди да я фиксират. Започват да предлагат по-евтини и по-гъвкави сезонни карти. При цените за рождени дни, пък, вземат предвид програмата и разходите за провеждане, както и конкурените предложения. За цените в сувенирния магазин имат друг подход – стремят се да предлагат специални и различни артикули, за да търсят по-висок марж на печалбата. Посланието на Бистра Кирова към участниците в BASE е, че когато предлагаш продукт с уникално качество и неоспорими ползи за клиента, можеш да си позволиш да искаш от него да заплати достойна цена.
Снимка от Юлиян Донов, Мениджър