Успява този, който вярва във възможностите си

Да открехва вратата към успеха пред другите е призвание за Борислав Враджалиев.

С работата си в Гудиър България вече почти две десетилетия помага на автомобилистите и бизнеса да стигат до своите дестинации и постигат целите си сигурно и навреме.

Като мотивационен лектор с над 200 проведени обучения и семинари в 14 страни на три континента, той провокира компании и бизнес лидери да намират оптимални решения за работата си и да постигат по-добри резултати. 

Като лектор доброволец в Бизнес академия за стартиращи предприемачи – BASE, безплатната предприемаческа програма на Фондация „Америка за България“, Борислав споделя богатия си опит и с едва прохождащите в бизнеса. В модула по маркетинг и продажби той не само дава практически съвети, свързани с привличане на клиенти и целеполагане, но и вдъхва смелост и вяра в собствените умения на бъдещите предприемачи.

„Обичам да провокирам хората, да ги карам да мислят по-разумно, по-интересно, по-иновативно, за да могат на практика да се почувстват по-силни и уверени по пътя към съвършенството. Да виждам промяната към по-добро у хората наистина ме зарежда максимално“, споделя той.

Личната нагласа е съществена част по пътя към успеха според Борислав. „Животът е като огледало – ако му се усмихваш, и той ти се усмихва насреща“, смята той. „Да си оптимистично настроен и да вярваш в успеха си е основополагащо за просперитета и за възможностите да реализираш своята идея. Както е казал великият Хенри Форд: дали си мислиш, че можеш, или си мислиш, че не можеш, и в двата случая си абсолютно прав!“

Тази нагласа е още по-важна, когато вече имате действащ бизнес, категоричен е Борислав. „Една усмивка може да отвори много врати. Енергията, която тя излъчва, би казала много повече от думите, които носят само 7% от комуникацията, а останалата част от информацията е закодирана в невербалните сигнали. Когато търговецът посреща своя клиент и има правилното отношение и подход, той създава атмосферата, в която може да получи необходимия толеранс от време, търпение и доверие, дори и да не може да обърне внимание на клиента веднага“, съветва той.

Казано накратко, отношението към клиента е ключово за успеха на един малък бизнес и според Борислав до 70% от клиентите сменят доставчици заради отношението, а не заради цена.

Умението на Борислав да учи бързо и желанието да помага на хората да намират правилните решения са ключът към собствения му професионален успех. 

Средното му образование е техническо, а висшето – икономическо, но именно комуникационните заложби на Борислав и способността да слуша активно му помагат да израстне в автомобилната индустрия. Днес той е мениджър на Гудиър за България, председател на Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизаторите на автомобилни гуми, както и търсен мотивационен лектор, който щедро споделя научените уроци.

Противно на масовото схващане в България, че добрите идеи трябва да се крият, за да не бъдат копирани, Борислав смята, че споделянето е не само полезно, но и необходимо за успеха. Пример за това той дава с историята за ябълките в тунела. Ако двама души в тунел си разменят по една ябълка, на изхода на тунела и двамата ще имат по една ябълка. Ако обаче си разменят по една добра идея, на изхода всеки ще има по две добри идеи. Поуката е, че споделянето не само обогатява и допълва идеята, но и привлича съмишленици. Така, вероятността тя да бъде реализирана се увеличава.   

А какво е добрата идея, ако не бъде осъществена?

„И най-голямото пътуване започва с една малка крачка. Моето желание е да провокирам участниците да започнат да мислят в тази посока, да добият смелост да направят тази първа крачка. Основната ми цел е да им помогна да осъзнаят връзката между мечтите и целите. А целите не са нищо повече от мечти с краен срок и ясен план за изпълнение“, казва Борислав.  

Чрез ролеви игри и дискусия на реални примери от бизнеса, той провокира участниците в програма BASE да излязат от зоната си на комфорт, получавайки възможност да грешат и да се подготвят за нови начинания в една защитена среда.

За много от участниците новото начинание е малък семеен бизнес в сферата на производството или на услугите, който често става факт още преди края на лекциите. За да успее начинанието, са нужни много труд и желание във времето, но най-важната стъпка – първата, е вече направена.

Борислав вярва, че предприемачеството е шанс всеки да реализира себе си и своите мечти, независимо от неговите възраст, професия и познания за бизнеса. Убеден е също така, че предприемачите „са тази част на обществото, която може и трябва да бъде двигателна сила, за да се превърнем в съвременна нация, която вижда промяната като нещо хубаво, а не като заплаха.“

С окриляща подкрепа като тази на Борислав и другите ментори от програмата, предприемачеството все повече изглежда като мисия възможна.

Владислав Симов

Изпълнителен директор и основател на „Доместина“

Предприемачеството е свобода

„Предприемачеството е свобода. Ако вие искате да живеете по-добре и да имате повече свобода да следвате личното си щастие и цели, а не да следвате рамките на някой друг, значи сте готови за предприемачи.“

Надя Захариева

Програмен директор „Бизнес, предприемачество и технологии“, Фондация „Америка за България“

Финансово планиране
за начинаещ бизнес в 8 стъпки

Надя Захариева има 17-годишен опит в инвестициите и банкирането. Била е мениджър интестиции в програмата за финансиране на хотели в Българо-американската кредитна банка, а преди това в Българо-американския инвестиционен фонд. Понастоящем е програмен директор в отдел „Бизнес, предприемачество и технологии" на Фондацията.

Лукан Червенков

Собственик на българската марка чорапи "Shushon"

Предприемачеството е приключение, от което винаги печелиш

Според Лукан Червенков, 1 + 1 = 3. Това не е пропуск в математическата му подготовка, а синтез на предприемаческата му философия. Той вярва, че ако човек сподели идеята си с друг, накрая двамата ще се окажат с три идеи – и то още по-добри от първоначалните.

Бистра Кирова

Изпълнителен директор на Детски научен център „Музейко“

Лидерството може да се научи, а добрият мениджър е всъщност убедителен лидер

Бистра Кирова ръководи първия Детски научен център у нас „Музейко“ от идеята за неговото създаване през цялата му реализация и в момента управлява екип от 40 души.

Недялко Дервенков

изпълнителен директор на BESCO - Българската стартъп асоциация

Смисълът да стартираш собствен бизнес е много ясен - да направиш средата си по-добро място.

Недялко Дервенков (Нед) от години помага за изграждане на асоциация от стартъпи. Българската стартъп асоциация (BESCO), на която е изпълнителен директор към момента представлява над 500 иновативни стартиращи предприятия.

Цветан Давидков

Важно е и мениджърът, и служителите да се стремят да разберат как мислят другите.​

Професор Цветан Давидков е преподавател в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и дългогодишен ръководител на катедра „Стопанско управление“ в Стопанския факултет.