Skip to content

Лукан Червенков

собственик на българската марка чорапи „Shushon“
Предприемачеството е приключение, от което винаги печелиш

Според Лукан Червенков, 1 + 1 = 3. Това не е пропуск в математическата му подготовка, а синтез на предприемаческата му философия. Той вярва, че ако човек сподели идеята си с друг, накрая двамата ще се окажат с три идеи – и то още по-добри от първоначалните.

За това колко са важни обменът на идеи, работата в екип и сътрудничеството дори с конкуренти Лукан говори пред начинаещи предприемачи, обучаващи се по програма „Бизнес академия за стартиращи предприемачи – BASE“ тази пролет. Първото издание на програмата стартира през януари 2018 г. като съвместен проект на сдружение „Индустриален клъстер Средногорие“ и Фондация „Америка за България“. В продължение на три месеца професионалисти от различни сфери безвъзмездно отделиха от времето си, за да споделят своя опит и знания с начинаещи предприемачи от Средногорието. Лукан, собственик на българската марка чорапи Shushon, беше един от тези професионалисти.

Самият Лукан е от района на Средногорието и решението му да се включи в програмата е донякъде естествено, но е подбудено и от нуждата от ново предизвикателство и желанието му да се върне към академична среда – мястото, откъдето започва пътят на един от най-обещаващите млади предприемачи в България. Лукан следва машинно инженерство и още като студент започва работа по първия си бизнес – вече наложилата се на световно ниво марка иновативни вело части Origin Bike Equipment. (Лукан и екипът му създават първите български вело педали Origin RAWW.) Като запален планински колоездач тества всички продукти на Origin, а хобито му вдъхновява и основното му начинание – Shushon, производител на висококачествени спортни чорапи от мериносова вълна в България.

На 28 години, той е начело на добре развиващ се бизнес с огромен потенциал, който се радва на запалени фенове (един от тях е Слави Несторов, който наскоро изкачи Еверест) и все по-голяма разпознаваемост. От голямо значение е и да се търси обратна връзка от клиентите и никога да не се прави компромис с качеството, подчертава Лукан. Необходимо е бизнесите, особено от един регион, какъвто е Средногорието, да се подкрепят и да си сътрудничат, за да постигнат максимален ефект от усилията си. Синергията помежду им ще привлече повече хора в региона, а това ще доведе и повече клиенти след време. Самият Лукан постоянно поддържа връзка с контактите, които е създал още като студент и после като предприемач. В предприемачеството само началото е просто, казва Лукан, но въпреки трудностите, той вярва в него, тъй като „от това приключение винаги излизаш печеливш, независимо дали ще постигнеш мечтата си или ще фалираш“. Смята, че начинаещите предприемачи трябва да се отърсят от страха, че някой ще открадне идеите им или че ще се провалят. Винаги ще има дни, когато ще изглежда, че всичко е срещу вас и въпросът „Дали да не се откажа?“ неизбежно ще се прокрадне в мислите ви. „Колкото и банално да е – не се отказвайте, намалете темпото за малко, променете стратегията, откъснете се за вечер, ден или седмица от проблемите, но не задрасквайте предприемачеството. Не знаем кога ще изскочи заека – важното е да продължаваме да го търсим“, категоричен е той. Следващото издание на програмата BASE ще се проведе във Враца, като част от усилията на Фондация „Америка за България“ да насърчава развитието на предприемачество в Северозападна България.

Борислав Враджалиев

регионален мениджър „Гудиър България“ Успява този, който вярва във възможностите си Да открехва вратата към успеха пред другите е призвание за Борислав Враджалиев. Като мотивационен лектор с над 200 проведени обучения и семинари в 14 страни на три континента, той провокира компании и бизнес лидери да намират оптимални решения за работата си и да постигат по-добри резултати.

Владислав Симов

Изпълнителен директор и основател на „Доместина“ Предприемачеството е свобода „Предприемачеството е свобода. Ако вие искате да живеете по-добре и да имате повече свобода да следвате личното си щастие и цели, а не да следвате рамките на някой друг, значи сте готови за предприемачи.“

Надя Захариева

Програмен директор „Бизнес, предприемачество и технологии“, Фондация „Америка за България“ Финансово планиране за начинаещ бизнес в 8 стъпки Надя Захариева има 17-годишен опит в инвестициите и банкирането. Била е мениджър интестиции в програмата за финансиране на хотели в Българо-американската кредитна банка, а преди това в Българо-американския инвестиционен фонд. Понастоящем е програмен директор в отдел „Бизнес, предприемачество и технологии" на Фондацията.

Бистра Кирова

Изпълнителен директор на Детски научен център „Музейко“ Лидерството може да се научи, а добрият мениджър е всъщност убедителен лидер Бистра Кирова ръководи първия Детски научен център у нас „Музейко“ от идеята за неговото създаване през цялата му реализация и в момента управлява екип от 40 души.

Недялко Дервенков

изпълнителен директор на BESCO - Българската стартъп асоциация Смисълът да стартираш собствен бизнес е много ясен - да направиш средата си по-добро място. Недялко Дервенков (Нед) от години помага за изграждане на асоциация от стартъпи. Българската стартъп асоциация (BESCO), на която е изпълнителен директор към момента представлява над 500 иновативни стартиращи предприятия.

Цветан Давидков

преподавател в СУ „Свети Климент Охридски“ Важно е и мениджърът, и служителите да се стремят да разберат как мислят другите.​ Професор Цветан Давидков е преподавател в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и дългогодишен ръководител на катедра „Стопанско управление“ в Стопанския факултет.